Miten erotan psykoosin peloista?

Siirry alas

Miten erotan psykoosin peloista?

Viesti  Hermiitti lähetetty La Syys 12, 2009 11:07 pm

Kaivoin tämän vanhan kirjoitukseni naftaliinista, jos jotakin vaikka kiinnostaa.

Miten erotan psykoosin peloista? No miettimällä tietenkin ajatusten järkevyyttä.

Jos tajuan oletettavasti harhaisten pelkotilojen harhaisuuden -> en ole psykoosissa.

Jos alan kehitellä yhä uusia pelkotiloja kyseenalaistamatta niitä -> psykoosi on aluillaan.

Pitää muistaa sekin, että psykoosin alkua on ainakin minun itse lähes mahdotonta tunnistaa, sillä ajan myötä kaikki havainnot ruokkivat harhoja, joista tosin jokunen voi pitää paikkansakin? Viimeisin kokemus alkavasta psykoosista on toissa kesältä, josta selviydyttyäni olin oikeasti peloissani mutta samalla helpottunut.

Viimeinen muokkaaja, Hermiitti pvm La Syys 12, 2009 11:23 pm, muokattu 1 kertaa (Raportin syy : typoraati iski)

Hermiitti

Viestien lukumäärä : 360

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Tuon mukaan minä en sitten ole koskaan...

Viesti  minätäällä lähetetty La Syys 12, 2009 11:20 pm

ollutkaan psykoosissa. Aina tunnistan nuo pelot, tai huolet ehkä paremminkin, epärealistisiksi, liioitelluiksi. Omista ajatuksista tietää, että tämä nyt on "psykoottinen" ajatus. Ja terapeutillekin itse sanon, mitä "psykoottisia" ajatuksia minulla on ollut.
Realiteettitestauksen horjuvuudeksi tuo on tuota nimittänyt. Ja sanonut, että korjautuu itsestäänkin tai viimeistään keskusteluissa.

Itse olen ajatellut, että eiköhän minulla defenssit toimi vaan jotenkin, että semmoista pääsee piilotajunnasta mieleen, mitä ei normaalisti pääsisi. Tai se defenssi on niin alkeellinen ja kehittymätön, että itsekin huomaa sen käytön. Niinkuin joku projisointi.

minätäällä

Viestien lukumäärä : 370

Näytä käyttäjän tiedot

Vs: Miten erotan psykoosin peloista?

Viesti  Gyver lähetetty Su Syys 13, 2009 12:44 am

Mielenkiintoinen aihe, kiitos Hermiitti.

Jo pelkästään rajanveto siitä, että milloin on kyseessä psykoottisasteinen pelko ja milloin vain 'tavallinen' mutta aiheeton pelko, on hankalaa, tunnistamisesta puhumattakaan. Toisaalta se kai ei ole edes kunnon psykoosia, jos ihminen havaitsee sen, että ajattelu menee metsään? Tai sitten on, sellainen ihminen, jolla on aikaisempaa omakohtaista kokemusta psykoosista, osaa tulevaisuudessa havaita harhat paremmin. Mitä useammin harhaisuus toistuu, sitä toimivammaksi ihmisen harhojenhavaitsemisprosessi kehittyy.

Hermiitti kirjoitti:Jos alan kehitellä yhä uusia pelkotiloja kyseenalaistamatta niitä -> psykoosi on aluillaan.

Pitää muistaa sekin, että psykoosin alkua on ainakin minun itse lähes mahdotonta tunnistaa, sillä ajan myötä kaikki havainnot ruokkivat harhoja, joista tosin jokunen voi pitää paikkansakin? Viimeisin kokemus alkavasta psykoosista on toissa kesältä, josta selviydyttyäni olin oikeasti peloissani mutta samalla helpottunut.

Kyseenalaistamisen puuttuminen ja tuo 'havainnot ruokkivat harhoja' ovat minullekin tuttuja. Psykoosissa ihminen tulkitsee uudet havainnot siten, että ne tukevat olemassaolevia harhoja. Jos uusi havainto on ristiriidassa harhaisen ajatuksen kanssa, terve (ei-psykoottinen) ihminen toteaa harhaisen ajatuksen paikkansapitämättömäksi, psykoottinen ihminen taas vääristää havainnon, harha jää olemaan ja 'laajenee'.

Gyver

Viestien lukumäärä : 166

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Hermiitti lähetetty Su Syys 13, 2009 3:26 am

Gyver, voi tosiaan olla, että aikaisempi psykoosikokemus voi auttaa havaitsemaan psykoottisia ajatuskuvioita paremmin. Itse olen huomannut, että ajatusprosessini pyörii melko paljon omien ajatuskuvioiden testauksessa, mikä on toisinaan hieman rasittavaa.

Hermiitti

Näytä käyttäjän tiedot

Pelot...

Viesti  Pertti Luukkonen lähetetty Su Syys 13, 2009 7:16 am

-
ovat jo määritelmän mukaan "vain" pelkoja, joskin voivat olla liioiteltuja. Deluusiot sen sijaan ovat "todellisuutta".
-
Pertti Luukkonen

Viestien lukumäärä : 326

Näytä käyttäjän tiedot http://granum.uta.fi/granum/index.php?kustantaja_id=241

Viesti  Hermiitti lähetetty Su Syys 13, 2009 7:17 am

Pertti Luukkonen, entä psykoottiset pelot - mitäs ne ovat?

Hermiitti

Näytä käyttäjän tiedot

Niin, mutta miksi sitten...

Viesti  minätäällä lähetetty Su Syys 13, 2009 7:59 am

terapeuttikin... ja ainakin nyt joku tk-lääkäri (päivystävä sisätauteihin erikoistuva oli harvinaisen valistunut yksilö tuossa suhteessa)...? Siis miksi nähdään mörköjä? Pitääkö tosiaan aina varmistus maksimoida?

En mitenkään voi ajatella olevani niin hankala ja vaarallinen tyyppi, että minut sen takia pitäisi aina välillä pelata pois pelistä osastollekaan pakkohoitoon...

juu, ja tuo viimeinen oli sitten semmoinen "psykoottinen" ajatus...

minätäällä

Näytä käyttäjän tiedot

Sitä juuri tarkoitin,

Viesti  Pertti Luukkonen lähetetty Ma Syys 14, 2009 5:42 am

Hermiitti kirjoitti:Pertti Luukkonen, entä psykoottiset pelot - mitäs ne ovat?

että ne eivät useimmiten olekaan pelkoja vaan harhaluuloja, joissa on foobinen sisältö, siis deluusioita ("tosia" kokijan kannalta).
-
Pertti Luukkonen

Viesti  Fet lähetetty Ma Syys 14, 2009 6:49 am

Minulla oli taas jännä psykoosi. Luulin että kaikki The Voice-kanavan musiikkivideot olivat minulle osoitettuja. Luulin myös että poliisi sekä CIA vakoili tietokonettani ja keskustelin maailman merkkihenkilöiden kanssa salaa otsikkorivin kautta. Luulin vieläpä että nainen joka antoi minulle rukkaset jo 9 vuotta sitten, oli ihastunut minuun. Luulin jopa niin että muutkin kuin suoraan Kutjale-nimimerkilleni osoitetut viestit olivat minulle suomi24:ssä.

Täyttä soopaa.

Fet

Viestien lukumäärä : 32
Ikä : 51

Näytä käyttäjän tiedot

Lauri Rauhala...

Viesti  minätäällä lähetetty Ma Syys 14, 2009 3:50 pm

kirjoitti paranormaaleista ilmiöistä, että miksi kaiken kokemisen pitäisi olla intersubjektiivisesti, eri yksilöiden välillä, jaettavissa ja ilmaistavissa? Jos jokin muu henkinen kokemus ei johda moraalisesti moitittaviin tekoihin, ei pitäisi olla aihetta huoleen. Olisi ihmisyksilön henkisen vapauden karkeaa loukkaamista, jos vain massakokemukset olisivat hyväksyttyjä.

En ole uskonnollisista tai paranormaaleista jutuista kiinnostunut, mutta tuli vaan mieleen, että noita "psykoottisia" ajatuksia ei saisi ihmisillä olla, psykiatri voi rajoittaa siis ihmisen henkistä vapautta (ja fyysistäkin) ja sulkea osastolle, jos erehtyy kertomaan tietynlaisista merkityksistä, joita on kokemuksille antanut, koska ne eivät ole intersubjektiivisesti jaettavissa.

Vielä tuosta aivojen kuvaantamisesta ja neuropsykoanalyysista kun oli puhetta, niin hän kirjoittaa:

Merkityksen ja sen kohteen välinen kuilu on silloittamaton. Nurinkurista kuitenkin on, että juuri tieteellisyyden nimissä ero merkityksen ja aivofysiologian välillä on pyritty poistamaan.

Yritän edes vähän lukea tuota filosofian kirjaa, kun huomenna on se filosofinen kahvittelukerho, jonne ei olisi ikinä kyllä pitänyt ilmoittautua!

minätäällä

Näytä käyttäjän tiedot

Huomatkaa! (Rauhala)

Viesti  Pertti Luukkonen lähetetty Ma Syys 14, 2009 4:00 pm

R a u h a l a:
Merkityksen ja sen kohteen välinen kuilu on silloittamaton.
Nurinkurista kuitenkin on, että juuri tieteellisyyden nimissä ero
merkityksen ja aivofysiologian välillä on pyritty poistamaan.
Pertti Luukkonen

Siis tuo vaan TUNTUU epäoikeudenmukaiselta...

Viesti  minätäällä lähetetty Ma Syys 14, 2009 4:06 pm

että on olemassa kiellettyjä AJATUKSIA ja tapoja ajatella! Teot ymmärrän, mutta ei minusta ajattelua pitäisi voida kieltää.

Eikä temperamenttipiirteitä siellä äärilaidoilla patologisoida.
Ja käyttäytymisenkin näkeminen sairautena (ADHD esimerkiksi) pitäisi miettiä tarkkaan. Joku pedofilia on selvä juttu, mutta että vilkkaus tai introversio, ujous olisivat sairauksia?

Tuo tuli mieleen tuosta Hermiitin määritelmästä sairaudelle. Ja että kyllä ne lääkärit diagnosoi, ei siihen meidän pidä puuttua. Minusta kyllä saa keskustella, ja on hyvä jos keskustellaan.

minätäällä

Näytä käyttäjän tiedot

En tiedä noista filosofeista.

Viesti  minätäällä lähetetty Ma Syys 14, 2009 4:08 pm

Onko Rauhala jotenkin erikoinen, uskonnollinen tai jotain? Pitäisikö osata suhtautua kriittisesati?

minätäällä

Näytä käyttäjän tiedot

AD/HD sairaus

Viesti  Pertti Luukkonen lähetetty Ma Syys 14, 2009 4:14 pm

minätäällä kirjoitti:että on olemassa kiellettyjä AJATUKSIA ja tapoja ajatella! Teot ymmärrän, mutta ei minusta ajattelua pitäisi voida kieltää.

Eikä temperamenttipiirteitä siellä äärilaidoilla patologisoida.
Ja käyttäytymisenkin näkeminen sairautena (ADHD esimerkiksi) pitäisi miettiä tarkkaan. Joku pedofilia on selvä juttu, mutta että vilkkaus tai introversio, ujous olisivat sairauksia?

Pikemmin AD/HD on sairaus, ja pedofilia on "vain" häiriö.
-

Tuo tuli mieleen tuosta Hermiitin määritelmästä sairaudelle. Ja että kyllä ne lääkärit diagnosoi, ei siihen meidän pidä puuttua. Minusta kyllä saa keskustella, ja on hyvä jos keskustellaan.
Pertti Luukkonen

Rauhala puhuu täyttä asiaa

Viesti  Pertti Luukkonen lähetetty Ma Syys 14, 2009 4:16 pm

minätäällä kirjoitti:Onko Rauhala jotenkin erikoinen, uskonnollinen tai jotain? Pitäisikö osata suhtautua kriittisesati?
Pertti Luukkonen

Tuossa minun kirjassani on vain...

Viesti  minätäällä lähetetty Ma Syys 14, 2009 4:24 pm

suomalaisten filosofien kirjoituksia ihmisestä. Ei ollenkaan klassikoita, enkä nyt ehdi ennen sitä kahvittelua lukeakaan juuri mitään. Miksi ylipäätään ilmottauduin, miksi pitää tunkea seuraan, johon ei kuulu? Puutteellista itsesuojeluvaistoa? Ehkä se terapeutti ei ihan turhaan ole huolissaan.

minätäällä

Näytä käyttäjän tiedot

Lauri Rauhala

Viesti  Pertti Luukkonen lähetetty Ti Syys 15, 2009 6:05 pm

-
R a u h a l a, Lauri Matias (1914–),

filosofi ja Helsingin yliopiston soveltavan psykologian apulaisprofessori, Suomen ensimmäinen sairaalapsykologin virassa ollut psykologi Nikkilässä (1949–55); 1950-luvulla Maudsleyssä Lontoossa Eysenckin opissa (ja muualla jungilaisessa analyysissä).

Rauhala on esittänyt eksistentialismin pohjalta ja humanistisen psykologian ihmiskäsityksen mukaan, että ihmisen holistisuus ilmenee situationaalisena säätöpiirinä, jossa olemassaolon muodot ovat

1) tajunnallisuus,
2) kehollisuus ja
3) situationaalisuus (suhde todellisuuteen ja sosiaaliset puolet).
-
Pertti Luukkonen

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa