bipolaarien vertaiset

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

bipolaarien vertaiset

Viesti  puupenni lähetetty To Syys 03, 2009 12:31 pm

Varmaan tälläkin forumilla on meitä kaksisuuntaisia muitakin kuin minä, tukarin entinen loviisamuori. Embarassed
Olen nyt joutunut taiteilemaan omin voimin viime keväästä asti. Silloin minut uloskirjoitettiin psyk.polilta,joka oli minun tukeni ja turvani neljäntoista vuoden ajan ja hyvin minua hoidettiin. Ehkäpä olen oppinut elämään bipouteni kanssa tai sitten
"teräni on tylsynyt", mutta hyvin on muistossa kaikki kamaluudet kuten ihanuudetkin, joita tämä tauti on mukanaan tuonut.
Työelämässä käynnistyy viimeinen vuosi ennen eläkkeellelähtöä ja on vielä mahdollisuun "hurahtaa" ellei pidä varaansa.
Miten te muut bipot ootte pärjänneet ja ketkä ovat löytäneet tiensä tänne varatukarille? Razz
puupenni

Viestien lukumäärä : 46

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

vastaus

Viesti  hanna74 lähetetty To Syys 03, 2009 2:44 pm

Täs yks bipo ilmoittautuu. Masennuksen ja ahdistuksen kanssa tappelen.
Oon kuntoutustuella
hanna74

Viestien lukumäärä : 280

Näytä käyttäjän tiedot

Vs: bipolaarien vertaiset

Viesti  vm48 lähetetty To Syys 03, 2009 9:58 pm

2007 totesi mtt-psykiatri minulle,että sairaalassa testaamalla saatu dg:ni ei voinut pitää paikkaansa. Olin vuodesta 2001,itsemurhayritysten jälkeen,saanut dgt:psykoottinen vakava masennus ja epävakaa tunne-elämä,rajatila.Olinkin ihmetellyt,miksi ei olo kohennu vaan vaivun aina pienen paremman jakson jälkeen masennuksen kouriin sänkypotilaaksi.Tosin oudosti käyttäytyvä mieheni ylläpitää sairauttani,sillä eihän mitään parannusta voi tapahtua täydellisesti,jos olosuhteet ovat samanlaiset koko ajan.

Vihdoin siis pääsen itse nykyiseen dg:iin. Se on masennuspainotteinen bipolaarinen oireyhtymä II,eli en kuulu ilmeisesti siihen porukkaan,joka ostelee kivitaloja ja tilaa ulkomaanmatkoja maniassa. Lääkityksenä on Lamotrigin Ratiopharm 50mg aamulla ja illalla sekä Efexor 150mg. Lamotriginia jouduin nyt nostamaan eli otan aamulla 50mg,sillä mieheni sairastuminen alkoi viedä minua selvästi masennusken puolelle. Nyt ovat unet jo vähän parantuneet,mutta väsymys ei ole poistunut vaan olen pirun väsynyt ja kiukkuinen,oikea kävelevä ruutitynnyri.
Päivän aikana mieliala vaihtuu rauhallisesta ärtyisään monta kertaa ja hermostun hyvin pienestäkin epäonnistumisesta. Koko ajan näen epäkohtia joka puolella,yhteiskunnassa ja kodissa ja ihmissuhteissa ja halu kirjoittaa niistä yleisön osastoon on kova. Yritän kuitenkin piää kirjoitukseni asiallisina ja ovathan nuo niitä julkaisseet,eli en ilmeisesti ole ihan töllöjä kirjoittanut.

Olen vuolas ja rehevä kaikessa,kuten tämä pitkä kirjoituskin osoittaa.
vm48

Viestien lukumäärä : 85

Näytä käyttäjän tiedot

bipolaarien vertaiset

Viesti  puupenni lähetetty Pe Syys 04, 2009 1:16 pm

Arvelinkin VM , kun luin kirjoituksiasi, että olisit kohtalotoveri.
Mulla tää tauti harvakseen poimuilee, mutta sitten sitäkin rajummin.
Tasaajaa,(deprakine)syön manian estoon koko loppuikäni, jos aion pitää tän aisoissa ja olen sen asian hyväksynyt, vaikka oon joskus ollut hyvinkin lääkevastainen.
Oon aatellu niin, että tää meijän sakki on ihan tarpeeksi nähnyt ja kokenut tätä mun sekoiluuni. Koetetaan elää tavallista elämää, pääsee pojatkin jo omilleen, eikä tartte enää minua vahtia.
Enhän minä tätä tautia ole ite valinnut, lääkärini mukaan kyseessä on aivosairaus, jota lääkkeellä pystytään hoitamaan, mutta tiedän , että kakkostyypin bipous on paljon hankalampi kestää ja hoitaa, koska se sahaa nopeesti jopa saman päivän aikana.
Ja monet meistä on lopettanut "leikin kesken".
Olen sitä itsekin kolmasti yrittänyt, mutta oon päättäny kattoo, mitä tää elämä tuo eteen. silent
puupenni

Näytä käyttäjän tiedot

bipolaarien vertaiset

Viesti  puupenni lähetetty Ke Syys 09, 2009 12:28 am

Näyttää voivan suht`hyvin nämä varatukarin bipopäät Shocked ,vai onko syysmasennus vallannut kaikki. Tai jos on hypo päällä, ei ehdi edes istua alas kirjoittamaan Embarassed .
Kaikille meille, jotka rämmimme enemmän tai vähemmän tautimme ryteiköissä, toivon edes hetken helpotusta silloin tällöin. Että huomaisimme tarttua siihen hetkeen, kun ei enää masenna tai osaisimme hyödyntää hypon voiman yleishyödyllisiin toimiin tai vaikka liikuntaan. Että voisimme rauhallisin mielin levätä hypon jälkeen ja luottaa siihen, että voima palaa jälleen takaisin.
Smile
puupenni

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Admin lähetetty To Syys 10, 2009 7:03 pm

Yksi bipo ilmoittautuu.
Jotenkuten olen nykyään pärjännyt bipouteni kanssa. Tasaavina lääkkeinä menee Zyprexa ja Ketipinor.
Jonkinasteista masennusta on nyt ollut ja sen takia masennuslääkkeeni (mirtatsapiini) menee todennäköisesti vaihtoon.
Lisäksi menee lääkkeinä Risolidia ja Melatoniinia.

Admin
Admin

Viestien lukumäärä : 174

Näytä käyttäjän tiedot http://tukari2.forumotion.com

bipolaarien vertaiset

Viesti  puupenni lähetetty La Syys 12, 2009 11:09 pm

Olisikohan niin, että tällä vartukarilla hieman arastellaan puhua omista tuntemuksista leimautumisen pelossa. Vanhalla tukiasemalla sai aika paljon vertaistukea, kun toiset muut bipot tajusi, mistä tässä taudissa on kyse. Se vaan kummasti helpottaa oloa, kun ei ole ainoa, joka joutuu vuoristoradalla hurjastelemaan.
Toki monesti vain vuodatettiin maljaamme yli, eikä noteerattu toisiamme, mutta sekin on osa tätä sairautta.
Tsemppiä kanssakulkijoille!
puupenni

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Tummanvihree lähetetty Ma Syys 14, 2009 11:11 pm

Bipo minäkin, tällä hetkellä aika tasapainoinen, kiitos sitalopraamin ja ketiapiinin. Very Happy

Masennusoireita on ajoittain mutta hypoa ei ole näkynyt aikoihin. Ahdistuneisuushäiriö EI sen sijaan ole hallinnassa... affraid
Tummanvihree

Viestien lukumäärä : 132

Näytä käyttäjän tiedot

bipolaarien vertaiset

Viesti  puupenni lähetetty Ti Syys 15, 2009 12:26 pm

Kaipaatteko hypoa? Maniaa en tahdo, mutta hypon voimalla saisi ikkunat pestyy ja raivattua varaston. Masennusta mulla ei varsinaisesti ole, kiitos tasaajien, mutta alakulo on tuttua.
Lienenkö sitten enää bipokaan? Enpä uskalla kokeilla lääkkeitten poisjättämistä, tiedän mihin se johtaa ja sitä en halua ...en. Rolling Eyes
puupenni

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Tummanvihree lähetetty Ke Syys 16, 2009 12:20 am

No minä kaipaan hypoa. Silloin elämän perusvire on luottavainen, optimistinen ja positiivinen ja olen mahtavassa Tilassa. Laughing Hypon ainoa haitta minulla on syrjähypyt. Embarassed Muuten rakastan hypoja!
Tummanvihree

Viestien lukumäärä : 132

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  gada lähetetty Ke Syys 16, 2009 3:37 am

Ilmoittaudun. Deprakine tällä hetkellä + tarvittavat uni- ja rauhoittavat lääkkeet. En vain tiedä, olenko menossa hypon suuntaan: tänään olin 10 tuntia töissä ja sen jälkeen vielä kuntosalilla, ei nälätä normaaliin malliin eikä väsytä vieläkään. Täytynee seurata tilannetta.
gada

Viestien lukumäärä : 5

Näytä käyttäjän tiedot

kaipaan hypotusta

Viesti  Murena lähetetty Ke Syys 16, 2009 3:34 pm

Mulla ei ole ollut aikakausiin hypoa. Masentanu ja ahdistanut vaan.

Toisaalta, talous ei kestäisi minkään asteista manianpoikastakaan, mutta kaipaan sitä energistä oloa.
Murena

Viestien lukumäärä : 102
Ikä : 45

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  gada lähetetty Ke Syys 16, 2009 4:27 pm

Onko täällä ketään bipo 2, joka olisi hypomaniavoittoinen? Olen saannut sellaisen kuvan että bipo2 olisi usein masennusvoittoinen. Tuntuu että kun saan pidettyä hypomanian aisoissa niin ei heitä masennukseen. Tarkoittaen sitä että pidän huolen tarpeeksi pitkistä yöunista, lääkkeillä ja jarruttelen kun alkaa pukkaamaan ostoslistaa ja suunnitelmaa päähän.
gada

Viestien lukumäärä : 5

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Sponsored content

Sponsored content

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa