Lyrica, vaarallista?

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Siirry alas

Lyrica, vaarallista?

Viesti  Onnen tyttö lähetetty Ma Elo 31, 2009 10:50 am

En saa liitettyä artikkelia tähän tai sitten en osaa..

MTV3.fi sivustolla on seuraava artikkeli:

Lääkäri: "Yli puolet suomalaisten syömistä lääkkeistä on turhia"

- Leikkaukset eivät kuitenkaan ole niin vaarallisia kuin nämä nykylääkkeet. Ne ovat vaarallisempia kuin kadulla myytävät huumeet. Neurologiset lääkkeet ovat pahimpia, kuten esimerkiksi Lyrica, Heikkilä tietää.

Mitä tästä pitäisi ajatella? Miksi Lyrica on vaarallinen?

Kokemuksesta tiedän että Lyrica aiheuttaa mm. pahoja muistihäiriöitä ja vieroitusoireita. Mutta mikä tekee siitä vaarallisen?

Onnen tyttö

Viestien lukumäärä: 15

Näytä käyttäjän tiedot

Takaisin alkuun Siirry alas

Vs: Lyrica, vaarallista?

Viesti  GAD lähetetty Ma Elo 31, 2009 12:10 pm

Tätäkö tarkoitit:

http://www.studio55.fi/artikkeli/940946/

Henk.kohtaisesti suhtaudun kaikkiin A.H:n lausumiin suurella varauksella. Ihan OT

GAD

Viestien lukumäärä: 30

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Onnen tyttö lähetetty Ma Elo 31, 2009 12:26 pm

Kiitos GAD, juuri tuota tarkoitin.

Minä taas en tiedä mitä pitäisi ajatella? Lyricassa on oman kokemukseni valossa suuri riippuvuus -riski. Jo muutaman tunnin viive lääkkeen otossa aiheuttaa oireita mm. käsien tärinä, pahoinvointi, ahdistus, hikoilu jne.

Olen halunnut lopettaa kyseisen lääkkeen, mutta se on hyvin hankalaa. Muistiongelmat ja ajatusten ulosanti on jo erityisen vaikeaa.
Sanojen hakemiseen joutuu käyttämään pajon aikaa ja erilaisia mielikuvia esim. Tuota vieroitusoire -sanaa jouduin miettimään kysymysten kautta; Mitä seuraa jos bentsoja yrittää lopettaa? No, vieroitusoireita.

En enää tiedä mitä pitäisi tehdä Sad lääkäristäkään ei ole ollut apua.

Onnen tyttö

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Trisse lähetetty Ma Elo 31, 2009 1:21 pm

Lyrica on muakin kiinnostanut. Vähän kyllä miettii uskaltaako sitä käyttää. Mihin sulla sitä on määrätty?

Trisse

Viestien lukumäärä: 401

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Onnen tyttö lähetetty Ma Elo 31, 2009 1:34 pm

Mulle sitä on määrätty ahdistukseen. Aluksi toimi siihen ihan hyvin, mutta aika pian sama ahdistus palasi ja joudun lääkeitsemään sitä samoin kuin ennenkin. Nyt vaan maksan tästä Lyricasta kovaa hintaa.

Onnen tyttö

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Biancaliina lähetetty Su Syys 06, 2009 6:34 pm

Minulle Lyrica määrättiin ahdistukseen. Aluksi auttoi, sitten ei enää.
Olen käyttänyt sitä n. puoli vuotta ja kadun erittäin suuresti kys. lääkkeen kokeilua / aloitusta / käyttöä.

Olen laskenut lääkettä alas huhtikuusta (mikäli muistan lainkaan oikein). En ole onnistunut lopettamaan.
Syön lääkettä edelleen 150mg, eli sentään 600mg:sta olen saanut ajettua alas.

Oloni on ollut huhtikuusta järkyttävä.
Muistihäiriöt ovat erittäin ikäviä, huolestuttavia ja tuntuvat vain pahentuvan.

Kun aloin taas laskemaan parisen kuukautta sitten (muistaakseni silloin) Lyricaa 300mg:sta alas, en ole voinut kai päivääkään ns. normaalisti. Tai max päivän pari.

Vieroitusoireet ovat olleet helvettiä, minkään lääkkeen lopetus ei ole ollut näin vaikeaa.

No niistä oireista, tosiaan muisti ei pelaa lainkaan, tuntuu ettei "pää toimi", kuin sumussa elisi.
Kaikki pitää kirjoittaa ylös, muuten muisti tekee tepposet. Aika huolestuttavaa, ennen muistini ollut aina normaali, suht hyvä.

Sain lääkkeen laskusta hermokipuja, joista en ole IKINÄ ennen kärsinyt, tietääkseni. En muista kauan kivut kesti, koska niitä tarkalleen oli, mutta oloni oli helvetillinen.
Jatkuvan migreenin + erittäin vaikean niskakivun lisäksi sain hermokipua, myös selässä (en ole koskaan aiemmin kärsinyt kys. selkäkivuista).
Kipuja oli oikeastaan koko kehossa, en voinut edes ulkoilla.

Hikoilen edelleen, pääni on 24/7 kipeä, entisten särkyjen lisäksi ilmestynyt jtn uutta särkymuotoa.
Olen ahdistuneempi kuin ennen.
Sydämeni tykyttää edelleen joka aamu tuhatta ja sataa, minua huimaa älyttömästi. Voin pahoin, en nuku kuten normaalisti, enkä ole saanut normaalia ruokahalua takaisin.

Oireeni eivät ole kuten normaalit jännitysoireeni, tämä on aivan uutta.
Toivon todella että oloni vielä joskus palautuu ennalleen, sitten joskus uskalla edes harkita taas Lyrican laskua (HALUAN EHDOTTOMASTI SIITÄ EROON!)

Lisäksi on muitakin oireita, mm. näköhäiriöitä, tasapainohäiriöitä (itse en edes huomannut aluksi, mieheni huomasi- mm. törmäilen =/)

Enpä tietenkään tiedä varmuudella onko Lyrica + lopetusoireet nyt syynä tähän mutta eiköhän...

Päänsärystähän olen kärsinyt vuosia, siihen Lyrica auttoi mutta lääkkeen vähennys toi päänsäryt entistä kauheampina takaisin, lisänä uusia särkymuotoja ja muotoja joihin ei edes eräs täsmälääke tehoa (ollut aina ennen tehokas).
Mikään lääke ei siis auta särkyyn.

Näiden särkyjen vuoksi minut päätettiin lähettää neurologille ja odotan nyt sinne aikaa...

Biancaliina

Viestien lukumäärä: 70

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Tummanvihree lähetetty Su Syys 06, 2009 7:40 pm

Lyrica kuulostaa kamalalta. Itse en kokeilisi! Heikkilän jotkut puheet menee yli, mutta ihan asiaa tuossa linkissä oli, etenkin se, että työ itsessään ei stressaa vaan asenne! Smile Ihanaa, lintsarit eivät ole kipeitä. Lintsarit osaavat siis huolehtia itsestään ja saattavat tulla täten jopa halvemmiksi työnantajille kuin alati sairaat ja saikuttavat ylitunnolliset työmyyrät?

Biancaliina, sulla on järkkyjä oireita... Toivottavasti saat avun! Mees kattoo käyttäjätiedoista ystävähommeleita... sunny

Tummanvihree

Viestien lukumäärä: 132

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Admin lähetetty Su Syys 06, 2009 7:45 pm

Olen kokeillut lyricaa. Mutta siinäkin on vähän sama vika kuin bentsoissa. Auttaa aluksi mutta loppupeleissä annosta pitää vain suurentaa ja suurentaa...

Kun annosta ei voinut enää suurentaa, päätettiin lääkärin kanssa lopettaa koko mömmö.
Mullekin tuli kipuja ja ahdistus palasi pahempana, mutta onneksi minun kohdallani nuo lopetusoireet eivät kestäneet kuin reilun viikon.
Bianccalinan lopetusoireet kuulostavat todella järkyttäviltä Mad

Admin
Admin

Viestien lukumäärä: 174

Näytä käyttäjän tiedot http://tukari2.forumotion.com

Viesti  Falco2 lähetetty Ma Syys 07, 2009 10:49 am

Olen laskemassa Lyricaa. Siitä oli apua ensin, mutta en pystynyt ilmeisesti nostamaan annosta riittävän suureksi, koska tuli vastaan sivuvaikutuksena tokkuraisuutta pitkälle aamupäivään. En nostanut kuin 225mg saakka.

Ensimmäinen tiputus -75mg oli kamala. Tuli paniikkikohtauksia seuraavina päivinä.

Nyt oon tiputtanut vain 25mg kerrallaan, ei oo ollut mikään ongelma, mut enpä ole uskaltanut vielä tiputtaa kuin yhden kerran. Nyt ei oo erityisen huono olo mut ei ahdistuskaan ole mitenkään helpottanut erityisemmin. En tiedä jatkanko tiputtamista, luultavasti, ei tästä hyötyä oo.

Psykiatri sanoi, että on todella harvinaista että lääkkeen "teho hiipuisi", jos on alunperin saanut siitä apua. En tiedä mitä uskoisin. Varmaan on myös monia joita Lyrica auttaa. Onkohan? Luin yhtä alkuperäistä tutkimusta ja pikaisella selailulla se vaikutti ihan asialliselta.

Falco2

Viestien lukumäärä: 76

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Biancaliina lähetetty Ke Syys 09, 2009 5:54 pm

Kiitos teille kaikille tuesta ja ymmärryksestä I love you
Voimia kaikille Lyrican kanssa "taisteleville".

Oloni tuntuu paremmalta, mitä nyt pääkipua on joka päivä mutta sitä nyt ollut ennen Lyricaakin, joskaan ei näin pahana mutta onneksi neurolle aika, niin jos saisi estolääkkeen sitten.

Tummanvihree sammakko; heh, en meinannut osata käyttää noita ystäväjuttuja yhtään, en vissiin vieläkään osaa mutta sut sain nyt ainakin lisättyä ystäväksi I love you sunny

Biancaliina

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Biancaliina lähetetty Ke Syys 09, 2009 5:58 pm

Falco2 kirjoitti:Olen laskemassa Lyricaa. Siitä oli apua ensin, mutta en pystynyt ilmeisesti nostamaan annosta riittävän suureksi, koska tuli vastaan sivuvaikutuksena tokkuraisuutta pitkälle aamupäivään. En nostanut kuin 225mg saakka.

Ensimmäinen tiputus -75mg oli kamala. Tuli paniikkikohtauksia seuraavina päivinä.

Nyt oon tiputtanut vain 25mg kerrallaan, ei oo ollut mikään ongelma, mut enpä ole uskaltanut vielä tiputtaa kuin yhden kerran. Nyt ei oo erityisen huono olo mut ei ahdistuskaan ole mitenkään helpottanut erityisemmin. En tiedä jatkanko tiputtamista, luultavasti, ei tästä hyötyä oo.

Psykiatri sanoi, että on todella harvinaista että lääkkeen "teho hiipuisi", jos on alunperin saanut siitä apua. En tiedä mitä uskoisin. Varmaan on myös monia joita Lyrica auttaa. Onkohan? Luin yhtä alkuperäistä tutkimusta ja pikaisella selailulla se vaikutti ihan asialliselta.

Mä pyydän jos neurologi tai psykiatri voisi vihdoin antaa mullekin Lyricaa 25mg kapseleina, saisin itsekin lopetettua sen järkevämmin. Psykiatrihan siis aiemmin kieltäytyä määräämästä pienempää annosta, että 150mg mun oli laskettava Evil or Very Mad

No saahan niistä kapseleista tietty avaamalla heitettyä lääkettä veke mutten jaksaisi säätää siten.

Itse en usko kovin harvinaiseksi sitä, että teho hiipuu jos aluksi lääke auttanut, olen nyt kuullut monilta että alussa auttanut ahdistukseen ja sitten tehot menneet. Mutta tiedä sitten onko harvinaista vai ei.

Mulla oli alussa kai euforiaa ja mielialannousua sivuvaikutuksena, ehkäpä lääke sitten auttoi vain sen takia ahdistukseen. Teho loppui tosiaan parin kuukauden käytön jälkeen. harmi....

Biancaliina

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Tummanvihree lähetetty Ke Syys 09, 2009 7:04 pm

Biancaliina, huomasin että nyt ollaan ystäviä, jee! flower

Mä jouduin Efexorin aikanaan lopettamaan niin että avasin kapselin ja laskin rakeita. Oli pakko laskea, kun silmämääräisestä vähentämisestä ei tullut mitään. Lopettaminen oli yhtä helvettiä ja kesti kauan. Päätin että ikinä en enää tollasia myrkkyjä kokeile. Pahimmat sivarit oon aina saanut näistä uusimmista muka niin puhtaista ja hienosti kehitellyistä lääkkeistä. Twisted Evil Mulle sopii vaan Cipramil eli nykyään Citalopram Orion or whatever ja Ketipinor. Cipralexiin olin kuolla...

Ja lääkärit nyt aina vähättelee sivuvaikutuksia ja haittoja! Totta kai tehot voi mennä. Mulla käy miltei aina masislääkkeitten kanssa niin, mut se kai johtuu siitä et oon bipo? drunken

Tummanvihree

Viestien lukumäärä: 132

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  eliö lähetetty Ke Syys 09, 2009 7:25 pm

-
Lopetusoireita nyt tulee, ei niihin kuole ja jos tiputtaa hitaaaaaasti niin välttää kokonaan. Minulle kaikkien aikojen pahimmat vieroitusoireet tulivat viikon kortisonikuurista viikko venyi kolmeksi viikoksi kun en kertakaikkiaan kyennyt lopettamaan sitä kortisonia muuta kuin äärettömän hitaalla pudottamisella. Mitä tahansa muuta lääkettä voisin popsia, mutta kortisonia en kyllä kovin mielellään toiste ota, sen verran rankkaa oli.

eliö

Viestien lukumäärä: 64

Näytä käyttäjän tiedot

Viesti  Biancaliina lähetetty La Syys 12, 2009 11:16 am

eliö kirjoitti:-
Lopetusoireita nyt tulee, ei niihin kuole ja jos tiputtaa hitaaaaaasti niin välttää kokonaan. Minulle kaikkien aikojen pahimmat vieroitusoireet tulivat viikon kortisonikuurista viikko venyi kolmeksi viikoksi kun en kertakaikkiaan kyennyt lopettamaan sitä kortisonia muuta kuin äärettömän hitaalla pudottamisella. Mitä tahansa muuta lääkettä voisin popsia, mutta kortisonia en kyllä kovin mielellään toiste ota, sen verran rankkaa oli.

Jos pilkku nu**ii, niin kyllähän eräiden lääkkeiden lopetus/vieroitusoireet voivat olla tietyissä tapauksissa jopa hengenvaarallisia.

Itse en ole välttänyt lopetus/vieroitusoireita, vaikka miten hitaasti olen laskenut (siis tiettyjen lääkkeiden kohdalla).
Muutamasta lääkkeestä en ole onneksi saanut (ainakaan muistaakseni) lopetusoireita, Lamictal ja Trileptal tulee mieleen.

-

Masennuslääkkeiden laskeminen ollut usein erittäin hankalaa mutta tämä Lyrica oli kyllä helvettiä, eikä mas.lääkkeiden lopetusoireeni ole olleet mitään siihen verrattuna. Tai ainakin nyt tuntuu siltä.

Edelleen menee se 150mg Lyricaa, en voi kuvitellakaan sen vähennystä, ei pysty.
Olenkohan nyt huhtikuusta yrittänyt vähentää, lopettaa ja aika mahdottomalta tuntuu. No sentään 600mg:sta olen saanut tähän laskettua.

Koska kivut on nyt erittäin pahat, en halua edes tietää mitä ne voivat olla tämän annoksen laskun jälkeen.

Surullista tässä on se, että päänsärkyni ym. ovat huomattavasti pahempia kuin ennen Lyrican aloitusta.
Enää en usko lopetusoireita olevan mutta aika paska juttu, että päälle jäi krooninen hedari. Yhtään liioittelematta päätä särkee päivittäin Neutral

Varmaan toistan jatkuvasti itseäni kun ei tämä muistikaan, vieläkään, ole normaali. Kirjoitan varmaan samoja juttuja koko ajan ja sekoilen muutenkin.

No mutta ei ihmekään että on karsea olo, koska jännitysniska, jännityspäänsärky, migreeni aiheuttavat vaikka millaisia oireita.. mm. huimaus, ruokahaluttomuus, korvien lukkiutuminen, tukkoinen olo, väsymys, alakulo, ärtymys, hikoilu, jopa muistiongelmia niistäkin.

No edelleen odottelen sitä neurologiaikaa.
Kauaa en kyllä kipuja jaksa että varmaan pitää mennä päivystykseen tms.

Biancaliina

Näytä käyttäjän tiedot

Näytä edellinen aihe Näytä seuraava aihe Takaisin alkuun

Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa